© Parochiefederatie Schaesberg/Nieuwenhagen/Nieuwenhagerheide ANBI

Diaconie in de parochie

Binnen onze parochies is een diaconiegroep actief. Maar wat is diaconie? Diaconie betekent dat we ons verantwoordelijk voelen om de medemens, van overal ter wereld, tot zijn recht te laten komen. Christus herkennen in de mens die tekort komt!  Dat zijn hele mooie woorden...... Invulling geven aan het geloof, de liefde die het christendom uitdraagt wordt omgezet in activiteiten voor de mensen om ons heen. Binnen de federatie betekent dat het volgende: Er zijn verschillende activiteiten: Harteklop; in de wijken Schaesberg, op maandagmiddag in de parochiezaal van de P&P kerk, in de Kakert op donderdagmiddag in een ruimte van Heemwonen is er wekelijks een ontmoeting voor mensen die dat prettig vinden. Er vinden verschillende activiteiten plaats. In Nieuwenhagerheide is elke woensdagmiddag in de parochiezaal een bijeenkomst voor dezelfde doelgroep. Op de Heugde, in de Ark, is er een ‘Open eettafel’ op de laatste woensdag van de maand. Hiervoor moeten personen zich aanmelden. In Nieuwenhagen is, in samenwerking met het Leger des Heils, op de 2-de en 4-de donderdagmiddag van de maand samen eten en op elke 1ste, 3-de en 5-de woensdagmiddag samen koffiedrinken in de parochiezaal aan de Heigank. De Roosjesgroep bezoekt senioren van 80 plus rond hun verjaardag en brengen dan een roosje, om zo een praatje aan te knopen en te bezien of er meer nodig is. De Rouwverwerkingsgroep is een groep mensen die elkaar steunt na het overlijden van een dierbare. Deze bijeenkomsten starten bij voldoende aanmeldingen. Al deze activiteiten worden begeleid door de werkgroep Diaconie met leden uit zowel de RK kerk als de PKN. De diaconiegroep hoopt vorm te geven aan het bovenstaande. We zoeken mensen, die iets willen betekenen voor een ander, dat kan in het klein en dat mag in het groot. Voor ieder van goede wil is er een taak te bedenken.  Ook hopen we dat mensen die dit lezen en die misschien behoefte hebben aan een luisterend oor of aan praktische ondersteuning dat ook bij de groep willen melden.  De werkgroep kan aanvulling hebben, belangstellende kunnen zich melden bij: M. Slangen, coördinator Diaconie; majj.slangen@ziggo.nl Of door contact op te nemen met een van de parochiekantoren,  Parochie Petrus en Paulus, Schaesberg: tel: 045-5313325, op dinsdag-ochtend en donderdag-ochtend Parochie H.Hart van Jezus, Nieuwenhagerheide: tel: 045-5311292, op dinsdag en vrijdag Parochie O.L.V. Hulp der Christenen, Nieuwenhagen: tel: 045-5312597, op dinsdag-ochtend.
Parochiefederatie Schaesberg/Nieuwenhagen/Nieuwenhagerheide